Dosar Dosar nr. 22 Numarul 22

„Achiziţia de echipamente tehnologice e mai uşor de verificat pentru evaluatori“

M Mariuca
Adaugat de iasul

Start-Up Nation ar fi trebuit să debuteze la 1 mai, însă ghidul de finanţare a fost publicat cu întârziere, numărul dezbaterilor publice s-a înmulţit, astfel că abia la 15 iunie s-a dat startul oficial. Banii pentru a finanţa 10.000 de start-up-uri cu suma maximă ar exista, 1,2 miliarde de lei, şi vor fi aprobaţi la rectificarea bugetară. Între timp, ministrul Laufer recunoaşte că răspunde zilnic la mesajele în care este întrebat dacă programul se mai derulează şi estimează că se va depăşi cifra de 10.000 de înscrieri în ultima săptămână.

Printre solicitanţi, mulţi antreprenori experimentaţi

Nici băncile nu s-au înghesuit să susţină programul Start-Up-Nation, acestea fiind solicitate să asigure credite-punte pentru aplicanţi, iar Ministerul pentru Mediul de Afaceri a prelungit de pe 4 până pe 7 iulie termenul la care instituţiile bancare se puteau înscrie pentru a avea un rol în implementarea schemei de finanţare. În programul Start-up Nation 2017, banca parteneră va acorda creditele-punte pentru antreprenorii care vor avea nevoie și tot ea va ține contul de tranzit în care statul va vira alocația financiară nerambursabilă de până la 200.000 de lei pentru beneficiari. Potrivit schemei de minimis, printre cheltuielile eligibile (care pot fi suportate de stat în cadrul ajutorului financiar) în programul Startup Nation 2017 se numără: „Cheltuieli financiare aferente creditelor/garanțiilor ob­ținute pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate în cadrul programului, pentru solici­tanții care utilizează credit pentru implementarea proiectului”. Decontarea acestor cheltuieli se face numai pe bază de cerere de rambursare pentru valoarea cheltuielilor financiare de după momentul semnării acordului de finanțare, pentru perioada de implementare.

Consultantul în afaceri Mihaela Măriucă, managing partner AVISSO, constată că mai bine de jumătate dintre clienţii care au contractat servicii de întocmire a planului de afaceri pentru Start-Up Nation sunt antreprenori deja experimentaţi, clienţi existenţi în portofoliu, care urmăresc să îşi diversifice domeniile în care activează şi doresc să profite de oportunitatea unei finanţări nerambursabile acordate de statul român. În ceea ce-i priveşte pe clienţii care se află la prima afacere, procesul de pregătire a planului de afaceri a fost revelator în privinţa dificultăţilor cu care aceştia urmează să se confrunte în noua ipostază, cea de antreprenor, optând pentru a finaliza procesul de scriere şi depunere doar aceia care au reuşit să fundamenteze foarte bine afacerea. Modul adeseori triumfalist în care schema de minimis a fost comunicată din partea autorităţilor a indus în eroare o parte a publicului, responsabilităţile pe care solicitantul trebuind să şi le asume fiind totuşi importante – păstrarea pe o perioadă de doi ani a unuia sau mai multor locuri de muncă, precum şi demonstrarea activităţii firmei pe o perioadă de trei ani, în caz contrar fiind obligaţi să restituie banii.

„Urmărind ghidul de finanţare, putem spune că fondurile se doresc a fi direcţionate în special în zona de investiţii în active, şi nu pe zona decontării salariilor, a chiriilor şi a altor cheltuieli de marketing, o zonă mai soft, mai greu de controlat, cu livrabile mai greu de verificat. Achiziţia de echipamente tehnologice e mai uşor de verificat pentru evaluatori. Vor veni, vor constata existenţa echipamentelor sau a licenţelor“, detaliază Mihaela Măriucă, care adaugă faptul că, la acest moment, procedurile de implementare ale programului nu au fost foarte bine detaliate.

OTIMMC-urile se reorganizează în agenţii regionale

În prima şedinţă a Guvernului Tudose a fost adoptată o ordonanţă de urgenţă care prevede reorganizarea oficiilor teritoriale pentru IMM-uri în agenţii regionale care vor avea ca rol nu doar de a sprijini companiile mici şi mijlocii, cât şi în atragerea investiţiilor şi stimularea exporturilor. Actul normativ înfiinţează nouă agenţii teritoriale în Bucureşti, Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Iaşi, Ploieşti, Târgu Mureş şi Timişoara, care să poată pune în aplicare programele de sprijinire a înfiinţării şi dezvoltării de întreprinderi mici şi mijlocii, inclusiv Start-up Nation – România, lansat în 15 iunie 2017.

Agenţiile vor avea atribuţii extinse, inclusiv în ce priveşte atragerea de investiţii şi promovarea exporturilor. „Pentru anul 2017, se estimează peste 10.000 de antreprenori care vor beneficia de programele naţionale pentru IMM-uri. Prin comparaţie, în anul 2016, oficiile teritoriale pentru IMM-uri au verificat, contractat, decontat şi monitorizat un număr de 990 de beneficiari”, precizează un comunicat de presă al Guvernului României.