Invitaţii IAŞUL ÎN AFACERI Numarul 23 Promo

Agilitatea şi anduranţa intelectuală a leaderilor, în atenţia neuroştiinţelor

neuroscience
Adaugat de iasul

Majoritatea oamenilor, a­tunci când vorbesc despre afaceri, au imaginea unei maşinării mai mari sau mai mici care produce bani. Oamenii care formează res­pectiva afacere sunt asimilaţi de obicei unei rotiţe din acea maşinărie, de cele mai multe ori fără nici măcar cea mai importanţă. E ca şi cum ai spune că esenţiale într-o orchestră sunt instrumentele şi sala în care se desfăşoară, oamenii sunt doar o masă amorfă care trebuie să stimuleze cumva numeroasele cutii de rezontanţă. Evident că este o viziune profund eronată şi, mai grav, care produce disfuncţiuni majore atât la nivelul unei întreprinderi, cât şi la nivel global, macroeconomic. 

Bogdan Iliescu

Economia este, de fapt, o populaţie întreagă care întreţine un număr imens de procese din care rezultă o valoare pentru o parte mai mare sau mai mică în anumite momente ale vieţilor lor. Prin urmare, când privim şi vorbim despre o afacere, vorbim, de fapt, despre un grup de oameni, despre o „asociaţie de individualităţi” care, mult înainte să fie nişte producători de bani, sunt organisme vii care generează produse, de la idei şi inovaţii până la cuie şi covrigi. Ducând lucrurile la extrem, este o „fermă de creiere” care trebuie să fie performante individual şi care trebuie să colaboreze performant. Două lucruri, în fapt, extrem de greu de realizat, dar esenţiale pentru orice întreprindere de succes.

Într-o discuţie în care priveşti o afacere prin prisma oamenilor care o compun lucrurile importante, încep să apară de la început şi se impun răspunsuri corecte şi practice unor probleme reale şi de maximă importanţă pentru desfăşurarea, şi mai ales pentru creşterea sănătoasă a respectivei afaceri. Trebuie să înţelegem scopul pe care îl urmărim în agilitatea şi diversitatea (creativitatea) de care este capabil creierul adult, cu atât mai mult cu cât majoritatea sunt produsul unei şcoli care inhibă sau, mai grav, pedepseşte creativitatea.

O altă întrebare esenţială se referă la modul de lucru al minţii: poate fi modificat astfel încât să trecem de la o „încremenire în proiect“ la dezvoltare şi creştere prin schimbare inteligentă şi inovaţie? De aici lucrurile merg mai departe şi ne conduc spre leaderii întreprinderii: sunt modelele lor de conducere productive? Cât sunt de imuni la schimbare? Ce instrumente sunt susţinute de ştiinţă şi mai ales de neuroştiintele contemporane pentru a deveni un leader mai bun?

Lucrurile ating noi nivele de profunzime atunci când vorbim de emoţii şi implicarea lor în motivarea oamenilor şi crearea acelor condiţii care să genereze şi să susţină emoţiile productive şi atenţia asupra lucrurilor pe care un anumit om le are de făcut în angrenajul afaceri.

Cât de importantă este diversitatea mediilor de provenienţă şi în ce fel acest lucru poate deveni unul din motoarele principale ale creativităţii?

Par întrebări şi probleme extrem de dificil de rezolvat. Din fericire, neuroştiintele, de la psihologie la neurologie, se află într-o ascensiune remarcabilă în ultimele decenii. Iniţiative la nivelul cel mai înalt vin să susţină un volum de cercetare fundamentală fără egal în istorie. Din acest efort colosal rezultă informaţii de mare valoare pentru înţelegerea fenomenelor pe care le-am pomenit până acum şi mai departe pentru modelarea oricărui grup lucrativ într-un grup performant de indivizi performanţi, de la vlădică la opincă.

Putem vorbi în ziua de azi, şi este o noţiune fundamentală pentru orice anteprenor modern, de neuroplasticitate şi de felul în care înţelegerea acestei noţiuni duce la creşterea exponenţială a agilităţii şi anduranţei intelectuale într-o manieră de neimaginat în trecut. Putem înţelege iarăşi de ce este esenţial să transferăm cultura companiei dintr-o zonă în care frica (de orice origine) este înlocuită de încredere şi cum se poate face lucrul acesta corect „biologic“ la nivel de leaderi, asigurându-se astfel una din premizele fundamentale pentru succesul pe termen lung al respectivei întreprinderi.

Nu în ultimul rând, cunoscând „lucrările” creierului, putem înţelege de ce este atât de important să ştim să creăm „istorii“ şi să le povestim. Rolul lor, aşa cum ştim în prezent, bazat pe una din funcţiile de bază ale creierului uman, este greu de estimat în „descrierea viitorului“ şi în motivarea profundă a tuturor celor care participă la scrierea „istoriei“.

Neuroştiintele, prin descoperirile pe care le au până în prezent, pot să ofere atât explicaţii pentru felul în care se întâmplă atât de multe lucruri „ciudate” cu oamenii dintr-o companie (în toate departamentele) dar, mai important, pot să ofere instrumente eficace în redefinerea culturii companiei şi în crearea unui grup mult mai sănătos şi, în final, mult mai performant. Vom încerca, pe parcursul mai multor articole, să intrăm în această lume absolut fascinantă şi să deschidem măcar în suprafaţa un subiect esenţial în afacerile contemporane: cum pot neuroştiintele să ajute afacerile crescând performanţa leaderilor şi a celorlalţi oameni dintr-o companie.


Dr. Bogdan Iliescu MD, PhD este medic specialist neurochirurg la Spitalul Clinic de Urgenţe „Prof. Dr. N. Oblu”. Preocupările sale profesionale includ, dar nu se limitează la domeniile funcţionale ale neurochirurgiei, tehnicile neurochirurgicale minim invazive şi chirurgia ghidată imagistic a creierului şi măduvei spinării.

Dr. Iliescu este pasionat de învăţământ; predă, ţine prezentări, dar şi prezidează numeroase workshopuri neurochirugicale atât naţionale, cât şi internaţionale. Este asistent universitar la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Gr. T. Popa” Iaşi.

Pe parcursul carierei a dezvoltat un interes şi o experienţă importante în neuroştiintele clinice şi preclinice pe parcursul contractelor ca cercetător postdoctoral la University of Texas Health Science Center at Houston şi Rice University, în Houston, SUA.

BOgdan Iliescu