Focus Numarul 22 Promo

Arta de a-ţi da demisia. Când să faci pasul şi cum e bine să procedezi

Successful businessman throwing sheets in air

Fiecare dintre noi a fost pus la un anumit moment în carieră în faţa deciziei de a demisiona. Ce ne conduce la această decizie, când e cel mai bun moment să dăm curs deciziei de a demisiona şi, cel mai important, cum să facem acest lucru în aşa fel încât să nu rămână un „gust amar” pentru nici una dintre părţi? Specialiştii în resurse umane consideră că nu toţi salariaţii ştiu care este momentul potrivit pentru a demisiona. Pe de o parte, sunt cei care ştiu sigur ce îşi doresc de la viaţa lor profesională, iar când aşteptările nu le sunt îndeplinite ştiu că este momentul pentru o schimbare, pe de altă parte, cei care nu sunt mulţumiţi de job-ul actual, dar le lipseşte curajul pentru a face o schimbare.

Alina Grigoraş

Am adunat cele mai comune motive care te pot face să te gândeşti la demisie:

– Lipsa pasiunii faţă de munca depusă – dacă te trezeşti dimineaţă şi nu faci decât să te gândeşti la toate relele care se pot întâmpla pe parcursul zilei, lipsindu-ţi voioşia şi elanul de la începutul colaborării, este un semn că trebuie să mergi mai departe din punct de vedere profesional.

– Compania are probleme financiare – dacă firma pentru care lucrezi întâmpină probleme financiare, de ordin organizatoric sau orice altfel de probleme care îţi pot pune în pericol viitorul, poate e timpul să te gândeşti la un job nou.

– Echipa şi şefii – atunci când depui toate eforturile pentru a-ţi găsi locul în echipă, dar simţi că nu eşti acceptat sau că echipa actuală nu este potrivită pentru obiectivele tale profesionale.

– Stresul de la locul de muncă îţi afectează sănătatea – chiar dacă trăim în vremuri în care stresul este parte integrantă a vieţii noastre cotidiene, atunci când problemele de la serviciu îţi afectează starea de sănătate este un semn evident că trebuie să te gândeşti la un mediu de lucru sănătos.

– Performanţele profesionale – atunci când nu îţi mai poţi îndeplini corect obiectivele trasate în fişa postului, deşi ştii că eşti capabil să le duci la bun sfârşit, când managementul nu „vede” sau „recunoaşte” calităţile tale, când eşti ocolit de promovare sau bonusurile acordate în companie, când sarcinile specifice postului fie au fost schimbate, fie au crescut ca şi consistenţă, dar din punct de vedere financiar compania nu schimbă grila salarială.

– Ideile tale nu mai sunt auzite, cariera ta nu mai evoluează, te simţi depersonalizat – dacă jobul actual nu mai prezintă destule provocări şi consideri că nu te poţi dezvolta profesional, dacă simţi că eşti încorsetat de prea multe proceduri şi nu visezi decât la marea evadare.

– Bullying-ul, hărţuirea sexuală sau comportamentele indecente – dacă eşti victima unor astfel de comportamente, este un motiv serios să te gândeşti la o schimbare.

– Viaţa personală are de suferit – dacă realizezi că petreci cea mai mare parte a timpului la birou, iar atunci când pleci acasă eşti mereu cu telefonul la ureche şi laptopul deschis încercând să rezolvi sarcinile rămase de la birou, când lipseşti „nemotivat” de la toate ieşirile cu familia şi copiii.

Am arătat doar o parte dintre motivele cel mai des întâlnite pentru o schimbare pe plan profesional. Tre­buie reţinut faptul că orice fel de schimbare profesională trebuie gândită şi planificată. Nu este indicat niciodată să renunţăm la un job fără a avea un plan de rezervă, un job nou confirmat prin semnarea unei oferte de angajare sau chiar a contractului de muncă. Evităm astfel situaţii incerte din punct de vedere financiar, dar şi răspunsuri nesigure la un viitor interviu de angajare.

Trebuie să ţinem cont şi de faptul că lumea antreprenorială este mică, şi, de cele mai multe ori, directorii companiilor schimbă informaţii, oficial sau neoficial, despre proprii angajaţi şi este indicat să laşi în urmă o impresie plăcută.

Motivele enunţate mai sus nu trebuie înţelese ca fiind definitorii, fiecare situaţie profesională este unică, de aceea trebuie să ne gândim întotdeauna şi la o rezolvare a situaţiei la care s-a ajuns, o discuţie deschisă cu toate părţile implicate, o listă în care să bifăm „plusurile” şi „minusurile” actualului job înainte de a lua decizia de a scrie demisia.
Dacă totuşi consideri că nu mai există cale de întoarcere, trebuie să ştii că perioada de preaviz este de maximum 20 zile lucrătoare dacă ai o funcţie de execuţie şi maximum 45 zile lucrătoare dacă ai o funcţie de conducere. Aceste perioade ar trebui să se regăsească în contractual individual de muncă, iar renunţarea la perioada de preaviz rămâne întotdeauna la latitudinea angajatorului. Doar compania poate hotărî dacă are nevoie de serviciile tale pe toată perioada de preaviz sau te poate lăsa să pleci mai devreme.

Aşadar, în perioada de preaviz eşti obligat să te prezinţi la programul normal de lucru al companiei, fără a avea program scurt sau posibilitatea de a pleca de la job oricând doreşti. Şi nu uita, înainte de a lua decizii cu impact major asupra carierei tale profesionale, analizează punctele forte ale jobului actual, în loc să te focusezi pe ce merge rău, s-ar putea să ai surprize plăcute!

Alina Grigoras

 

Alina Grigoraş, Manager de Resurse Umane în cadrul AVISSO

Despre autor

iasul