Dosar Dosar nr. 22 Numarul 22

Cine a beneficiat şi cine a pierdut de pe urma întârzierii programului Start-Up Nation?

businessstartup
Adaugat de iasul

Cum se va desfăşura implementarea Start-Up Nation?

„Avem experienţa programelor anterioare derulate de organismul teritorial pentru IMM-uri şi bănuim că mecanismele nu vor fi foarte diferite. Calendarul de implementare va fi făcut practic de fiecare beneficiar al schemei de finanţare, decontările se vor face în 2017 şi 2018, perioada de implementare a contractului este de 12 luni din momentul semnării. Semnarea se previzionează pentru iulie-august, e mai realist însă să nu luăm în calcul iulie, aşadar august 2018 este data-limită pentru implementarea proiectului. Avem clienţi care vor să implementeze proiectele până la sfârşitul anului şi să şi încaseze banii, în acelaşi timp avem proiecte pentru care perioada de implementare este de un an, şi atunci toate plăţile şi rambursările pentru proiect le-am prevăzut în 2018. Unii îşi vor lua două-trei luni răgaz pentru a-şi pregăti proiectele, spre exemplu pentru că nu au încă sediul în care îşi vor desfăşura activitatea. Ghidul permite depunerea unui proiect chiar dacă eu nu am încă un spaţiu necesar, acesta poate fi identificat ulterior semnării contractului de finanţare“, spune consultantul în afaceri Mihaela Măriucă.

A fost o pierdere sau un câştig faptul că programul nu a început la 1 mai, aşa cum era anunţat?

„A fost un câştig pentru că a existat răgazul de a fi clarificate multe aspecte neclare în primă fază. Prin urmare, exista riscul ca unii să fi aplicat şi să ajungă în perioada de implementare în imposibilitatea de a-şi duce la capăt proiectul, în clipa aceea fiecare ar fi avut dreptatea lui, şi finanţatorul, şi aplicantul. Prin urmare, clarificarea detaliilor va fi un câştig pentru perioada de implementare, când nu ar trebui să apară probleme deosebite. Dezavantajul este legat de pierderea entuziasmului multor potenţiali beneficiari, mulţi au venit foarte dornici să se înscrie, dar apoi au rămas descumpăniţi de faptul că informaţiile au devenit contradictorii şi că totul durează atât de mult“.

Mihaela Măriucă vorbeşte despre diferenţa între intenţia celor care visează să fie propriul şef şi să aibă o afacere şi realitatea cu care se confruntă în momentul în care schiţează planul de afaceri cu ajutorul unui consultant. „Când pui pe hârtie costurile pe care urmează să le suporţi, un eventual credit cu o dobândă importantă, proiecţia din cap nu se mai potriveşte cu ceea ce se întâmplă cu adevărat. Am trimis clienţilor care ne-au solicitat sprijinul un formular în care să ne transmită o serie de date în vederea elaborării planului de afaceri – care sunt serviciile sau produsele pe care urmează să le vândă, care sunt preţurile pe care doresc să le practice pe piaţă, câţi concurenţi sunt pe piaţă. Unii au realizat abia în momentul acela că urmează să îşi asume o răspundere importantă şi că simpla dorinţă de a deschide o afacere nu garantează că vei putea intra pe piaţă şi fi competitiv în raport cu concurenţa“. Din totalul celor care s-au adresat AVISSO pentru servicii de consultanţă în vederea elaborării planurilor de afaceri pentru programul Start-Up Nation, doar în jur de 30-40% au şi semnat un contract.