Numarul 7 Profil

De profesie moldoveancă la „Cuptorul Moldovencei”

Spatiu Hala 02
Adaugat de iasul

Nicoleta Hriţcu – de la asistent într-o galerie de artă la afacerea cu gust

nicoleta 2

„Fără premixuri, fără margarină, fără prostii” – te întâmpină, verde-n faţă, prima pagină a site-ului „Cuptorului Moldovencei”, o afacere clădită de la zero de Nicoleta Hriţcu. Deşi a început să producă şi să vândă produse de patiserie după reţete tradiţionale doar de trei ani, „Cuptorul” pare deja vechi în spaţiul ieşean, un business de tradiţie. Promovat cu onestitate şi acoperit 100% de realitate, acesta s-a remarcat pe piaţă şi a devenit cunoscut – dacă nu chiar peste noapte, atunci măcar suprinzător de repede. Iar cheia întregii construcţii stă la „moldoveancă”.

Absolventă de Marketing în 2008, Nicoleta Hriţcu a încercat diferite joburi înainte de a-şi lua inima în dinţi şi a-şi deschide propria firmă. Când a apărut primul copil, stând mai mult acasă, a început să gă­teas­că într-un ritm mai susţinut. „Ori­cum eram din Moldova, aveam deja background-ul culinar cu «totul să fie gustos», «ingredientele să fie ca lumea». Şi mă gândeam că în Iaşi nu găsesc plăcinte bune şi nici prăjiturile nu sunt grozave. Mămică fiind, am participat la un concurs cu­linar cu prăjiturile mele şi am luat locul al II-lea. O mare «chestie» pentru mine, să iau premiu «pen­tru amatori»”, îşi aminteşte Nicoleta. A urmat ulterior un curs de antreprenoriat, în 2011, şi a aflat de programul guvernamental SRL-D, des­tinat tinerilor care vor să înceapă o afacere, în mai 2012 a înfiinţat firma şi a aplicat pentru finanţare, iar investiţiile au fost încheiate în februarie 2013 – în total 20.000 de euro (50% finanţarea şi 50% din fonduri proprii). „Eu am făcut pro­iectul, nu am avut nevoie de ajutor, mi-a fost suficient ceea ce ştiam de la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor.”

Brandul „Cuptorul Moldovencei” nu s-a născut în urma unei „i­lu­minări”, ci a unui lung şir de titulaturi abandonate într-o agendă. Primul spaţiu a fost abandonat destul de repede, deoarece exista cerere pentru produse. A avut de la început norocul să găsească două doamne patiser-cofetar extrem de dedicate – Mioara şi Dana, cu care a început totul. „Dacă la început aş fi avut problemele de personal de azi, cu siguranţă ar fi fost descurajator şi posibil să fi renunţat”, crede Nicoleta Hriţcu.

„Este normal să adopt o politică prudentă în afaceri”

A crezut că „va da lovitura” oferindu-şi produsele restaurantelor spe­cializate pe organizarea de e­ve­ni­mente. De data aceasta intuiţia nu a fost una bună, într-o zonă în care calitatea lasă adesea locul profitului imediat. Vânzarea „în regie proprie”, în magazine şi pe bază de comandă, s-a dovedit, până la urmă, reţeta câştigătoare. Crede că a reuşit prin munca sa să crească şi stan­dardele concurenţilor direcţi, în con­diţiile în care „au existat des­tule perioade în care alţii vindeau mai prost, iar noi la fel de bine”. „Cine este totuşi moldoveanca?”, se întreabă multă lume până să o cunoască în carne şi oase. „Am clădit o relaţie foarte bună cu furnizorii. Aceştia ne livrează materii prime de calitate, iar noi ne respectăm termenele de plată.“

Cu un laborator propriu şi trei magazine deschise în Iaşi, „Cuptorul Moldovencei” parcurge o peri­oadă stabilă din punctul de vedere al afacerii. „Vreau să încep să revigorez magazinele, să încep să vând şi vin şi şampanie, foarte potrivite pentru aniversări. Toate de la mine, din Modova – «Cricova» sau «Pur­cari». Dar şi accesorii de petrecere îmi doresc să vând”, spune Nicoleta Hriţcu. Reţetele? „De la mine de a­ca­să, o parte de pe Internet, o parte de la prieteni, de la naşa”… Ceea ce le uneşte pe toate: calitatea ingredientelor. „Este normal să adopt în afacere o politică prudentă. Nu am bani puşi deoparte, tot ce am avut am investit în business şi nici n-am plecat cu salariu «depatron». Îmi place să cred că am un business sănătos, văd altfel lucrurile ca la început”, explică domnia sa.

Sărbătorile de Iarnă sau cele Pascale reprezintă vârful de activitate firesc într-o afacere de tipul „Cuptorului Moldovencei”. O perioadă în care tot personalul lucrează aproape continuu, chiar şi în trei schimburi, pentru a reuşi să onoreze potopul de comenzi. A­ma­torilor de cozonaci şi dulciuri li se recomandă să facă din timp „rezervări”, cu atât mai mult cu cât nu sunt acceptate promisiunile fără acoperire, respectiv nici un client înşelat.

Soţul Nicoletei Hriţcu, cu o carieră în domeniul managementului, este permanent implicat în luarea deciziilor şi gestionarea afacerii. Sora Nicoletei, Ana Maria, este la rându-i aproape de activitatea „Cuptorului Moldovencei”. În ciuda succesului pe plan local, nu se gândeşte, pe moment, să francizeze business-ul, în lipsa posibilităţii de exercita un control foarte strict în condiţiile unor distanţe apreciabile. „Condiţiile esenţiale ca această a­facere să funcţioneze sunt ingredientele şi calitatea. Ţin să mulţumesc echipei mele pentru seriozitate şi pentru că munceşte cu drag, iar tuturor clienţilor le mulţumesc pentru încredere”.