Focus Promo Suplimentul Nr. 20

EXCLUSIV. Florin Jianu: „Mi-e teamă că nu o să vedem în acest an nici un ban dat pe România Start-up Nation“

florin-jianu
Adaugat de iasul

Programul „România Start-Up Nation”, pentru stimularea înfiinţării de noi întreprinderi mici şi mijlocii, a fost decalat iar de autorităţi şi ar putea fi lansat abia luna viitoare, a declarat joi, 4 mai, iniţiatorul acestui proiect, Florin Jianu, fost ministru pentru IMM-uri, într-o conferinţă de presă. IAŞUL ÎN AFACERI a stat de vorbă cu Florin Jianu despre perspectivele acestui program de finanţare, normele de aplicare anunţate, dar şi despre întârzierea privind adoptarea Legii Prevenţiei.

Ați solicitat premierului să intervină pentru demararea rapidă a Programului Start-up Nation. Este un program în legătură cu care e greu de spus când va începe şi când vor fi comunicate normele de aplicare finale. Ce credeţi că se va întâmpla, în cele din urmă, cu proiectul pe care dumneavoastră l-aţi lansat la sfârşitul lunii ianuarie?

Am solicitat implicarea directă a primului-ministru deoarece, dincolo de declaraţiile publice conform cărora se lansează pe 1 sau 2 mai, apoi la mijlocul lunii mai, după care am aflat ieri că în luna iunie, eu cred că Guvernul trebuie să se ţină de programul de guvernare. Legea Prevenţiei, a spus-o preşedintele Dragnea, ar fi urmat să fie deja aplicabilă de la 1 aprilie şi a subliniat că nu o să fie o păcăleală. Memoria instituţională şi programul de guvernare trebuie puse întocmai în aplicare pentru că aşa au fost asumate. Pe de altă parte, nevoia politicilor publice constă în a fi resimţite de populaţie, nu de a fi declarate public şi atât. În al treilea rând, programul România Start-up Nation, după ce am plecat eu din Minister, a fost un amalgam de comunicare şi bâlbe continuate a nesfârşit. La fiecare întâlnire publică, normele de aplicare arătau cu totul altfel. Eu am spus şi public şi o spun şi acum: pentru norme, aş fi avut o întâlnire cu Consiliul Consultativ pentru Antreprenoriat, cu toţi reprezentanţii mediului de afaceri, o întâlnire tehnică de lucru, de acolo să ieşim cu normele 90% gata şi apoi să le comunicăm şi să rămână ca atare în conştiinţa publică. Dacă de fiecare dată modifici câte ceva, la sfârşitul perioadei de consultări de aproape trei luni de zile, nimeni nu mai ştie cum arată aceste norme.

În spaţiul public am aflat despre aceste modificări ale normelor mai întâi din partea unor persoane care au participat la întâlniri, nu direct de la reprezentanţii Guvernului. În acest răstimp de câteva luni, în rândul multor români s-au creat aşteptări uriaşe cu privire la Start-up Nation, uneori ai impresia că nu vorbim despre un program de finanţare, ci de iminenţa unei cozi la un ghişeu la care se vor da nişte bani.

Încă o dată, este acest tip de comunicare în care se lansează diverse versiuni, oamenii află din diverse surse cum se pare că s-ar desfăşura programul. După o dezbatere consistentă, ar fi putut apărea două sau trei aspecte care să fie reglate ulterior. Dincolo de asta, e nevoie de o dată foarte clară anunţată public, pentru că e necesară şi o perioadă de informare, de pregătire a proiectelor, o altă perioadă de aplicare, realizare a contractelor şi punere în practică. Şi tare mi-e teamă că nu o să vedem în acest an nici un ban dat pe România Start-up Nation. Sper din tot sufletul să mă înşel.

E posibilă, deci, anularea programului pentru anul în curs?

Nu cred că anularea, dar e posibilă aplicarea fără nici o coerenţă a programului, după cum se vede în acest moment.

Iniţial se vorbea despre angajarea a două sau trei persoane pe un start-up, acum auzim de una. Apoi, programul este deschis oricărui posesor de firmă care vrea să investească şi într-un alt domeniu în care nu a activat în ultimul an. Este o formă de încurajare a antreprenorilor să se lanseze în afaceri la care, eventual, nu se pricep deloc?

Sunt două aspecte aici. Eu stabilisem în Ordonanţa de Urgenţă din 27 ianuarie un număr minim de 2 locuri de muncă ca urmare a statisticilor UE. Conform acestora, pentru crearea unui loc de muncă se cheltuiesc în jur de 15-20.000 de euro, şi atunci finanţarea însemna asumarea a două locuri de muncă. În acest moment există obligativitatea creării unui loc de muncă, atenţie însă la grila de punctaj, se dă punctaj suplimentar pentru cei care creează minim un alt loc de muncă. Dat fiind istoricul acestor tipuri de finanţări, probabil vor intra la finanţare numai proiectele cu 100 sau 90 de puncte, deci până la urmă se vor crea două locuri de muncă din punctaj, deşi nu ştiu de ce nu s-a pus acest lucru în lege şi să se renunţe la punctarea locurilor de muncă. Vorbim despre un program de antreprenoriat, nu de creare de locuri de muncă până la urmă. E o cheie de interes a statului, dar nu trebuie pus accentul numai pe crearea de locuri muncă. Eu aş fi punctat inovarea, planul de afaceri, cifra de afaceri asumată de către beneficiar în urma investiţiei făcute de stat, chei de interes foarte simple măsurabile de stat. Să ştie că a investit un leu, iar la sfârşitul anului afacerea asumată este de 3 lei, taxe plătite în cuantum de X. Chestiuni asumabile şi calitative, nu crearea unor locuri de muncă. Acestea pot fi făcute artificial şi menţinute în timp.

Aţi amintit de Legea Prevenţiei. În momentul de faţă se pune pe tapet şi un nou Cod Fiscal care să schimbe toată arhitectura de impozitare a veniturilor persoanelor fizice. Punem şi întârzierea Guvernului cu Start-up Nation în discuţie. Deadline-ul legislativului este finalul lui iulie pentru ca toate să intre în vigoare sau să fie adoptate. Cât este de realist?

Tocmai de aceea am promovat Programul Start-up Nation ca Ordonanţă de Urgenţă, ca să intre în vigoare în momentul publicării în Monitorul Oficial. Astfel, nu necesita decât 30 de zile pentru aplicarea normelor. OUG s-a dus în Parlament, s-a aşteptat după Legea de aplicare care a schimbat foarte mult din ea, acum se aşteaptă semnarea de către Preşedinte. E un proces întârziat din punct de vedere tehnic, nu trebuia să fie aşa. Legea Prevenţiei trebuia trimisă de foarte mult timp în Parlament tocmai pentru că Guvernul îşi încheiase perioada de dezbatere publică, identificase un număr de 333 de fapte, după care trebuia să mai stea în Parlament în dezbatere. Acum nu e nici măcar trimisă în Legislativ. La fel şi cu celelalte. Mie mi se par bâlbe tehnice, de ordin administrativ, nu se iau în calcul aceşti termeni administrativi care presupn dezbatere. Degeaba pui în programul de guvernare că vrei un anumit lucru în primul trimestru, dacă calendarul din spatele acelei afirmaţii şi propuneri nu ia în considerare paşii tehnici pe care Executivul ar trebui să îi cunoască foarte bine.