Dosar Dosar Nr. 20 Suplimentul Nr. 20

Ilie Bolojan: „Ţinta noastră este să menţinem un buget de investiţii important, susţinut din surse locale“

Ilie Bolojan
Adaugat de iasul

Dialog cu ILIE BOLOJAN, primarul municipiului ORADEA

Vă rugăm să ne explicaţi care a fost în ultimii ani strategia in­ves­tiţională în oraşul pe care îl con­duceţi şi cum se reflectă aceasta în îmbunătăţirea infrastructurii locale. Cât de semnificativ a fost impactul lucrărilor executate?

Încă din 2008 am început înfiinţarea de parcuri industriale în aşa fel încât să atragem investiţii la Oradea şi să creăm locuri de muncă pentru orădeni. În prezent, avem zeci de companii care funcţionează în cele trei parcuri industriale înfiinţate şi am creat peste 4000 de locuri de muncă. Asta ne-a adus o dezvoltare economică care ne-a ajutat foarte mult. În plus, ne-am ocupat de tot ce a însemnat infrastructură prin realizarea de artere noi, parcări subterane şi supraetajate, pasaje supraterane peste şoseaua de centură, poduri noi, am pus în valoare patrimoniul nostru prin reabilitarea unor clădiri importante din zona centrală şi a unor biserici.

Am implementat proiecte cu finanţare europeană în valoare de peste 250 milioane de euro, prin care am reabilitat reţelele de termoficare ale oraşului şi am construit o centrală nouă pe gaz pentru a îmbunătăţi sistemul de termoficare care era vechi de zeci de ani, am reabilitat Cetatea Oradea, Piaţa Unirii din centru, am realizat cel mai modern Aquapark din zona de Nord-Vest a ţării, am reabilitat Piaţa Rogerius, toate aceste proiecte reuşind să îmbunătăţească calitatea vieţii orădenilor, dar şi să atragă mai mulţi turişti pentru oraşul nostru.

Ne dorim ca în 2017 Oradea să fie în continuare un oraş care se dezvoltă, în care se fac investiţiile publice necesare. Ţinta noastră este să menţinem şi anul acesta un buget de investiţii important, susţinut din surse locale, în afara altor finanţări de tip european, guvernamental sau parteneriate public-privat.

Care sunt cele mai importante proiecte de investiţii pe care urmăriţi să le realizaţi cu ajutorul finanţării europene în acest exerciţiu bugetar (2014-2021)?

Un aspect care ne preocupă în mod deosebit constă în finalizarea documentaţiei proiectelor majore ce ar urma să fie finanţate din fonduri europene. Având în vedere posibilitatea începerii lucrărilor înainte de semnarea contractelor de finanţare, intenţionăm să demarăm în acest an următoarele lucrări:
» Podul rutier peste Criş în zona pasarelei situate în aval de primărie (Centrul de Calcul),
» Extinderea liniei de tramvai în zona Universităţii,
» Realizarea legăturii dintre strada Bihorului şi giraţia de la Real Episcopia,
» Reabilitarea şi extinderea zonelor pietonale în centrul istoric: strada Vasile Alecsandri şi Piaţa Ferdinand.

Până la sfârşitul anului se vor finaliza documentaţiile pentru alte proiecte majore ce ar urma să fie începute anul viitor:
» Îmbunătăţirea circulaţiei auto în zona Centrului Civic şi a Bdului Magheru,
» Reabilitarea reţelelor de termoficare – etapa a III-a,
» Construcţia parcărilor supraterane în zona centrală,
» Amenajare accese şi spaţii de parcare la nouă sală de sport,
» Pasaj suprateran peste giraţia de pe centură în zona Universităţii,
» Începerea lucrărilor la campusul universitar integrat,
» Continuarea lucrărilor în sis­te­mul de termoficare, pentru re­abilitarea reţelelor în vederea creşterii calităţii serviciilor şi funcţionării eficiente,
» Realizarea legăturii directe în­tre stradă E. Teodoroiu şi strada Bihorului pe drumul expres (porţiunea de 600 m din zona Gării CFR),
» Relocarea pieţei Obor pe noul amplasament.

Oradea

Vitalitatea culturală constituie un indicator-cheie în calitatea vieţii cetăţeanului. Cum vedeţi rolul municipalităţii în dezvoltarea de proiecte culturale şi cum susţineţi sectorul privat în desfăşurarea unor evenimente de amploare?

Ne dorim să organizăm cât mai multe evenimente publice sau în parteneriat, în aşa fel încât să dăm viaţă oraşului nostru. Ne dorim, de exemplu, ca împreună cu Consiliul Judeţean să mutăm muzeul oraşului în Cetate. În felul acesta Cetatea ar fi pusă şi mai mult în valoare, turiştii având posibilitatea să viziteze atât zidurile, cât şi exponatele. În curtea palatului princiar vor fi organizate evenimente regulate, atât de către Primărie, cât şi de către sectorul privat. În Cetate am organizat deja festivaluri, Toamna Orădeana, Târgul de Crăciun şi alte evenimente apreciate. Îi sprijinim pe cei care doresc să organizeze evenimente în oraş prin oferirea de amplasamente. Anul trecut am susţinut organizarea în premieră la Oradea a evenimentului Street Food Festival în zona centrală, în Piaţa Unirii, eveniment care s-a bucurat de participarea record a peste 65.000 de orădeni. Pentru astfel de evenimente de amploare, pe lângă faptul că venim în sprijin cu locaţia desfăşurării evenimentului, ne-am ocupat şi de partea logistică, inclusiv de limitarea traficului în zona desfăşurării evenimentului.

În ceea ce priveşte evenimentele culturale, organizăm deja de câţiva ani Târgul de Carte Gaudeamus, Festivalul Internaţional de Folclor, Festivalul de Film Ecologist, Festivalul de Teatru, iar de anul trecut am început să organizăm şi în oraşul nostru Festivalul European Music Open, Gala Premiilor Uniter, iar anul acesta avem un eveniment deosebit, respectiv împreună cu Episcopia Romano-Catolică vom organiza Anul Jubiliar Sfântul Ladislau. Pentru acest eveniment vom avea o serie de activităţi culturale la Oradea, concerte simfonice şi expoziţii. De la Gyor la Oradea va sosi, după sute de ani, relicvarul Sfântului Rege Ladislau, întemeietorul oraşului, care conţine sfintele moaşte şi o parte din craniul regelui, urmând să fie realizat şi un pelerinaj la care sunt aşteptaţi peste 3000 de credincioşi din România şi Ungaria. În anii următori ne dorim să reabilităm câteva clădiri pe care să le transformăm în muzee pentru a atrage şi mai mulţi turişti, vorbim aici de Casa Darvas La Roche, care urmează să fie reabilitată din fonduri europene şi transformată în primul muzeul Art Nouveau din România. Sinagoga de pe strada Primăriei va deveni muzeu pe baza unui parteneriat cu Consiliul Judeţean şi vom amenaja totodată Muzeul Francmasoneriei în clădirea fostei vămi.

Ce măsuri aveţi în vedere pentru a îmbunătăţi calitatea serviciilor administrative destinate cetăţenilor oraşului? Ce acţiuni concrete aveţi în vedere privind instruirea personalului şi informatizarea întregului proces administrativ? Aveţi conturată o strategie clară pentru a transforma într-un Smart City oraşul pe care îl conduceţi? Dacă aţi început deja paşi în acestă direcţie, vă rugăm să ne detaliaţi măsurile deja luate.

Programul lumină, trafic, mobilitate, relaţii publice şi infrastructură digitală

Încă din 2008 ne ocupăm de îmbunătăţirea continuă a serviciilor publice şi ne îmbunătăţim activitatea administrativă deoarece dorim să venim în sprijinul cetăţenilor care ajung la Primărie. În 2011, am i­nau­gurat Priramida Primăriei, unde 27 de ghişee deschise aparţinând tuturor direcţiilor din Primărie deservesc într-un singur loc cetăţenii, ca un fel de ghişeu unic, în aşa fel încât aceştia nu mai sunt plimbaţi prin toate birourile pe la etajele clădirii, ci pot rezolva toate problemele într-un singur loc. Funcţionarii publici care lucrează în zona de relaţii cu publicul din Piramidă au participat la o serie de cursuri de instruire şi se perfecţionează continuu pentru a putea oferi cele mai bune servicii.
Am reuşit să informatizam de

tul de mult serviciile primăriei, respectiv plata impozitului se poate face online, cetăţenii pot sesiza reclamaţiile către primărie direct de pe telefonul mobil prin programul Oradea City Report la care vor primi răspuns în cel mai scurt timp, iar la cererile pe care le depun la Primărie sunt anunţaţi prin SMS când pot să-şi ridice certificatul solicitat. Vom susţine în continuare extinderea infrastructurii de conectare şi digitalizare în vederea dezvoltării serviciilor online. Toţi furnizorii de servicii publice vor fi conectaţi între ei. Nu vom mai solicita documente cetăţenilor dacă acestea sunt deţinute de unul din aceştia. Toate informaţiile legate de oraş ce pot furniza oportunităţi sau reduce costul vieţii vor fi comunicate digital cetăţenilor.

Spitalele vor fi conectate la o platformă IT şi la un centru de date unic. Analizele medicale vor fi fără cusur în condiţiile efectuării acestora într-un laborator unic complet automatizat.

Am demarat deja un proiect pilot pentru 10 asociaţii de proprietari care va fi extins la toate cele peste 600 de asociaţii din oraş prin care susţinem infrastructura digitală a asociaţiilor de proprietari şi cea individuală în vederea reducerii costurilor administrării blocurilor. Citirile de contoare ale furnizorilor de servicii, termoficarea, apa şi canalul vor fi citite de la distanţă iar datele vor fi transmise asociaţiilor. Locatarii vor fi informaţi digital cu privire la cheltuielile pe care le au pentru optimizarea acestora. Cheltuielile legate de administrarea apartamentelor vor fi transparentizate.

Mai mult, am decis ca toate cheltuielile publice să fie publicate digital de către toţi ordonatorii de credite din subordinea Consiliului Local.

Pe arterele principale şi în centrul istoric vom amplasa o infrastructură conectată ce va furniza informaţii locale prin internet. Stâlpii „inteligenţi’’ vor avea încorporaţi senzori de mişcare, cameră de luat vederi şi puncte de conectare la internet. Vom putea astfel regla intensitatea luminoasă printr-un sistem de telegestiune şi vom putea economisi peste 30% din cheltuielile cu energia. Senzorii de mişcare dublaţi de un centru de management al traficului vor genera o circulaţie mai bună. Camerele de vederi vor spori siguranţa în oraş.

Alte investiţii vor fi în sănătate. Vom extinde clădirea Unităţii de Primire Urgenţe, clădire ce va cuprinde şi spaţii pentru farmacie, pentru sterilizare şi laborator. Vom continua reabilitarea reţelelor de termoficare, asfaltarea străzilor din cartierele vechi, reabilitarea clădirilor din centrul istoric, îmbunătăţirea calităţii apei pe malul stâng al Crişului Repede, prin investiţii realizate de Compania de Apă, extinderea spaţiilor verzi în zonele unde acestea sunt insuficiente, tocmai pentru a crea condiţii de trăi mai bune pentru cetăţeni şi pentru a creşte calitatea serviciilor publice.­