Focus Numarul 7

Lungul drum de la depunerea unui CV la angajare

De la CV la angajare

Oamenii reprezintă resursa cea mai importantă a unei companii – este un adevăr universal recunoscut. Dificultatea intervine atunci când încercăm să găsim soluţii pentru a-i atrage pe cei mai buni, cei mai pregătiţi şi cei mai valoroşi candidaţi. Cum reuşim să-i păstrăm în companie şi cum îi determinăm să adere la valorile companiei? Totul începe prin procesul de recrutare!

Alina Grigoraș

 

Alina GrigorasRecrutarea, ca metodă de atragere a celor mai valoroşi candidaţi, poate fi împărţită în trei categorii distincte:

– recrutarea pasivă – plasarea unui anunţ de angajare şi recrutarea celor mai buni aplicanţi;

– recrutarea activă – căutarea candidaţilor potriviţi în toate bazele de date;

– headhunting-ul – aşa cum îi spune şi denumirea, reprezintă „vânarea” şi convingerea candidaţilor doriţi în cadrul companiei.

Dintre cele trei metode descrise mai sus, headhunting-ul necesită cel mai mult timp (între 6 luni şi un an) şi utilizează procese complexe de recrutare. Pentru ca recrutarea să fie un succes, recrutorul trebuie să ştie exact ce caută şi pentru cine. Trebuie să aibă informaţii despre compania pentru care se face selecţia, despre departamentul în care va activa persoana recrutată, profilul candidatului dorit, motivul angajării, beneficiile acordate de companie, programul pe care urmează să-l respecte viitorul angajat, metoda contractuală şi, bineînţeles, salariul oferit. În funcţie de compania pentru care se face recrutarea, dar şi de interesul recrutorului, ghidul prezentat poate fi semnificativ îmbunătăţit.

Recomandările se cer doar cu acordul candidatului

Anunţurile de angajare pot conţine mesaje personalizate, creative şi care stârnesc curiozitatea, filmuleţe de prezentare, dar în nici un caz nu trebuie să conţină copierea atribuţiilor din fişa postului.

Selectarea celui mai potrivit candidat este un proces care începe cu identificarea CV-ului din baza de date, continuă cu discuţia telefonică, aceasta putându-se finaliza cu programarea unui interviu. După sus­ţinerea interviului pot urma teste specifice de aptitudini, probe practice etc. Abia după acest pas este întocmită listă scurtă de candidaţi care urmează a fi prezentată companiei.

Recrutorul poate cere recomandări de la foştii angajatori ai candidatului, însă doar cu acordul acestuia.

Pentru a fi sigur că a recrutat cei mai buni candidaţi, el face un profil al candidaţilor la care trebuie să aibă în vedere experienţa totală în muncă şi în domeniu, care este motivaţia pentru un job nou, ce fel de personalitate are fiecare şi dacă se potriveşte cu echipa deja existentă în companie, disponibilitatea şi salariul dorit.

Un bun recrutor trebuie să păstreze confidenţialitatea candidaturilor, să poată „citi” limbajul non-verbal al candidaţilor, să ştie să adreseze întrebările potrivite pen­tru a afla detaliile care îl interesează, să poată răspunde la orice întrebare adresată de candidaţi legată de job şi de compania reprezentată.

Succesul unui proces de recrutare este dat de integrarea candidatului în cadrul companiei şi stimularea acestuia pentru a atinge potenţialul optim care să aducă profit companiei. Studiile arată că este nevoie de 3 – 6 luni pentru acest lucru.

Alina Grigoraş, Manager de Resurse Umane în cadrul grupului AVISSO, cu peste 10 ani de experienţă în domeniu