Dosar Numarul 17

Ţinta nu mai sunt „patronii“, ci „multinaţionalele“

Dan Zaharia

Dan Zaharia, Senior Consultant Extind

1. În prezent, noţiunea de patron a fost înlocuită cu cea de an­treprenor, de om care îşi asumă riscurile. Schimbarea de viziune vine după criza din România, moment în care stabilitatea a devenit prioritară câştigului imediat, iar angajaţii au văzut în patron un lider care a reuşit să traverseze alături de ei acele vremuri tulburi. Nu ne-am despărţit în totalitate de acea retorică populistă, dar acum ţinta nu mai sunt „patronii”, ci „multinaţionalele”.

2. Intuiţia este un factor important de management, mai a­les dacă informaţia de piaţă nu e disponibilă în mod suficient pentru a lua decizii cu grad calculabil de risc. Antreprenorul trebuie să trateze angajaţii săi că pe un stakeholder important, la fel cum tratează poate banca finanţatoare, mass-media de specialitate etc. E im­portant să investească în mod continuu resurse în dezvoltarea angajaţilor şi să fie transparent şi coerent în decizii, iar polii de putere să fie clar definiţi (ex. soţia patronului nu ia decizii dacă nu e parte din management).

3. Nu putem blama la nesfârşit statutul de angajat în sectorul public. Din fericire există mulţi profesionişti în sectorul public care se pot reconverti cu succes în sistemul privat, cu condiţia ca concepţia lor despre cultura muncii să nu le fi fost alterată iremediabil. Un exemplu ar fi un specialist în atragerea de fonduri europene care se reconverteşte într-un manager de proiect.

4. Multinaţionalele sunt atractive mai ales pentru tineri, pentru că au un brand solid, lucrurile par a funcţiona de la sine acolo, plus un pachet de beneficii care în zona antreprenoriatului autohton par a fi simple mofturi (de exemplu, un abonament la sala sport). Dincolo de această experienţă, tinerii vor ajunge să realizeze că sunt doar nişte rotiţe bine unse într-un mecanism bine pus la punct, iar creativitatea şi spiritul intraprenorial sunt bine delimitate. De aceea, ulterior le poate surâde ide­ea de start-up propriu sau angajarea într-o organizaţie antreprenorială mai mică.

Despre autor

iasul